how-to-use-google-analyticsWebanalyse er det viktigste en bedrift bør gjøre når man annonserer på nett, men også hvis man velger å ikke annonsere.

Webanalyse handler om å forstå hvor kundene dine kommer fra, hvordan de beveger seg inne på nettsiden sin og hva de klikker på. Og å gjøre tiltak utfra hva analysen forteller deg.

  • Hvor fant de deg?
  • Hva gjør at du får besøk på nettsiden.
  • Hvilke markedsaktiviteter gir høyest konvertering.
  • Hva gjør at de forsvinner fra nettsiden din
  • Hvor klikker de når de først er inne på siden?
  • Hvor lenge er de inne på din nettside?

Ikke ta avgjørelser basert på synsing. Med Google Analytics eller andre analyseverktøy kan man samle inn data, analysere og rapportere. Dette er webanalyse.

Webanalyse er en kontinuerlig prosess, og ikke noe som gjøres en gang i blant. Man får svar på det man trenger for å eventuelt gjøre de nødvendige endringer på nettsiden, samt svar på hvordan man skal fordele budsjettmidler til de markedstiltak som gir best effekt.

Ved hjelp av analyse kan vi utføre forbedringstiltak på det som står i veien for brukerne og hvordan vi kan fjerne disse. Vi samler inn data som kan brukes til å utføre konkrete forbedringstiltak – til nettsiden og kampanjer som driver trafikk inn til nettsiden.

Det finnes alltid rom for å bedre de resultater og mål man har satt seg, og de minste endringene kan gjøre stort utslag for både annonseringskostnader og konverteringer.

Jobben er ikke gjort når brukeren har landet på nettsiden din, men når man har oppnådd det man ønsker brukeren skal gjøre inne på nettsiden.

Vi hjelper deg med å sette opp Google Analytics eller Google Tag Manager* på nettsiden, samt at vi gir deg en enkel innføring i hvordan lese og tolke tallene.

For tyngre sporingstiltak rettet spesielt mot netthandel samarbeider vi med Sail

*Google Tag Manager er et system for administrering av tagger/script, der du raskt og enkelt kan oppdatere og legge inn dette uten å få dette lagt inn på selve nettsiden av webutviklere.