google adwordsDe som søker etter noe i søkemotorene har ofte ett spørsmål de ønsker svar på. Jeg kan hjelpe deg å gi de rette svarene om din bedrift til de som søker.

Google AdWords

Google Adwords er en effektiv og kostnadseffektiv måte å tiltrekke seg nye kunder på.

Vi er av den mening at når man søker etter noe på Google, så har man ett spørsmål, og da er det opp til deg å svare så godt og relevant som overhodet mulig.

I Google søkes det i snitt 200 mill. ganger daglig på verdensbasis, og hvert 5 søk i Google er unikt, så det er mange spørsmål der ute.

Betalingsmodellen i Google Adwords er PPC (pay per click). Dette betyr at du kun betaler når noen klikker på annonsen din. Du setter selv en makspris på hva du er villig til å betale for dette klikket.

Når da noen søker etter ett av dine søkeord/søkefraser foregår det en lynrask auksjon, der din makspris, søkeordets relevans opp imot annonsetekst og relevansen på landingssiden blir bedømt opp imot dine konkurrenter.

Du betaler aldri mer enn ditt makspris pr klikk, som oftest betaler du en del under. Det er dette som da heter CPC (cost per click)

Hvorfor bør du bruke Google Adwords ?

  • Tiltrekke deg flere kunder
  • Annonser globalt eller lokalt
  • Nå frem til rett målgruppe i rett tid

Fordeler med Google Adwords:

Målbart, pålitelig og fleksibelt
Google AdWords viser deg hvor mange som legger merke til annonsene dine, og hvilken prosentandel av dem som klikker på annonsen for å gå til nettstedet ditt eller ringe deg. Med sporingsverktøyene kan du til og med se de faktiske salgstallene nettstedet genererer som et direkte resultat av annonsene dine.

Statistikk døgnet rundt
Du kan når som helst se hvordan annonsene dine gjør det, ved å logge deg på Google AdWords-kontoen, eller via Google Analytics

Stopp, start, stopp midlertidig, test
Med Google AdWords kan du når som helst finjustere annonsene dine, prøve nye søkeord, stoppe kampanjen midlertidig og starte den på nytt – helt gratis.

Det er vår oppgave å hele tiden passe på dine kampanjer, slik at disse hele tiden presterer best mulig. Søkeord skal ha sterk relevans, annonsetekster skal være relevante opp imot søkeordet, og man skal sende klikkene inn på din webside der det er størst relevans.

Det vil alltid bli satt opp 3-5 forskjellige annonsetekster, dette for da å finne ut hvilken annonsetekst som gir den beste klikkraten og relevansen.

«The main goal» er å gi deg så mange relevante klikk inn til din webside for en lavest mulig pris, samt å unngå uønskede klikk ved hjelp av negative søkeord.

Høyere relevans gir bedre plassering/rangering og lavere klikkpris, og det er vel noe alle ønsker. Google Adwords kan gi fantastiske resultater, og du bestemmer selv hvor mye du vil bruke av penger for å oppnå dette.

Bing Ads

Bing Ads er en mye mindre aktør enn Google Adwords, men det anbefales sterkt å også annonsere der.

Bing Ads hjelper deg til å nå ut til flere potensielle kunder

Annonsering på Bing, er et supplement til Google Adwords. Bing er søkemotoren til Microsoft, og mange har denne som forhåndsinnstallert søkemotor når de starter Internet Explorer for første gang. Mange bytter selv til Google, men det er fremdeles veldig mange som fremdeles benytter Bing.no.

Dersom man ønsker flere besøkende enn det Google kan gi, kan annonsering på Bing.no være et godt supplement. I tillegg er annonsering på Bing.no stort sett rimeligere siden konkurransen om annonseplassene ikke er like stor.

Derfor bør du annonsere på Bing

Mange velger å ikke annonsere på Bing fordi de mener det gir for lavt volum, men det gjennomføres faktisk i gjennomsnitt 13 millioner søk i måneden i Norge. Disse søkene gjøres av 1 million unike brukere. De fleste av våre kunder opplever svært gode resultater på Bing. Vår erfaring er at man opplever en langt høyere konverteringsrate og en lavere kostnad per konvertering enn i AdWords. Videre når man ut til brukere som man ikke nødvendigvis treffer på Google.