google adwordsDe som søker etter noe i søkemotorene har ofte ett spørsmål de ønsker svar på. Jeg kan hjelpe deg å gi de rette svarene om din bedrift til de som søker.

Google AdWords

Google Adwords er en effektiv og kostnadseffektiv måte å tiltrekke seg nye kunder på.

Vi er av den mening at når man søker etter noe på Google, så har man ett spørsmål, og da er det opp til deg å svare så godt og relevant som overhodet mulig.

I Google søkes det i snitt 200 mill. ganger daglig på verdensbasis, og hvert 5 søk i Google er unikt, så det er mange spørsmål der ute.

Betalingsmodellen i Google Adwords er PPC (pay per click). Dette betyr at du kun betaler når noen klikker på annonsen din. Du setter selv en makspris på hva du er villig til å betale for dette klikket.

Når da noen søker etter ett av dine søkeord/søkefraser foregår det en lynrask auksjon, der din makspris, søkeordets relevans opp imot annonsetekst og relevansen på landingssiden blir bedømt opp imot dine konkurrenter.

Du betaler aldri mer enn ditt makspris pr klikk, som oftest betaler du en del under. Det er dette som da heter CPC (cost per click)

Hvorfor bør du bruke Google Adwords ?

  • Tiltrekke deg flere kunder
  • Annonser globalt eller lokalt
  • Nå frem til rett målgruppe i rett tid

Fordeler med Google Adwords:

Målbart, pålitelig og fleksibelt
Google AdWords viser deg hvor mange som legger merke til annonsene dine, og hvilken prosentandel av dem som klikker på annonsen for å gå til nettstedet ditt eller ringe deg. Med sporingsverktøyene kan du til og med se de faktiske salgstallene nettstedet genererer som et direkte resultat av annonsene dine.

Statistikk døgnet rundt
Du kan når som helst se hvordan annonsene dine gjør det, ved å logge deg på Google AdWords-kontoen, eller via Google Analytics

Stopp, start, stopp midlertidig, test
Med Google AdWords kan du når som helst finjustere annonsene dine, prøve nye søkeord, stoppe kampanjen midlertidig og starte den på nytt – helt gratis.

Det er vår oppgave å hele tiden passe på dine kampanjer, slik at disse hele tiden presterer best mulig. Søkeord skal ha sterk relevans, annonsetekster skal være relevante opp imot søkeordet, og man skal sende klikkene inn på din webside der det er størst relevans.

Det vil alltid bli satt opp 3-5 forskjellige annonsetekster, dette for da å finne ut hvilken annonsetekst som gir den beste klikkraten og relevansen.

«The main goal» er å gi deg så mange relevante klikk inn til din webside for en lavest mulig pris, samt å unngå uønskede klikk ved hjelp av negative søkeord.

Høyere relevans gir bedre plassering/rangering og lavere klikkpris, og det er vel noe alle ønsker. Google Adwords kan gi fantastiske resultater, og du bestemmer selv hvor mye du vil bruke av penger for å oppnå dette.

Bing Ads

Bing Ads er en mye mindre aktør enn Google Adwords, men det anbefales sterkt å også annonsere der.

Bing Ads hjelper deg til å nå ut til flere potensielle kunder

Annonsering på Bing, er et supplement til Google Adwords. Bing er søkemotoren til Microsoft, og mange har denne som forhåndsinnstallert søkemotor når de starter Internet Explorer for første gang. Mange bytter selv til Google, men det er fremdeles veldig mange som fremdeles benytter Bing.no.

Dersom man ønsker flere besøkende enn det Google kan gi, kan annonsering på Bing.no være et godt supplement. I tillegg er annonsering på Bing.no stort sett rimeligere siden konkurransen om annonseplassene ikke er like stor.

Derfor bør du annonsere på Bing

Mange velger å ikke annonsere på Bing fordi de mener det gir for lavt volum, men det gjennomføres faktisk i gjennomsnitt 13 millioner søk i måneden i Norge. Disse søkene gjøres av 1 million unike brukere. De fleste av våre kunder opplever svært gode resultater på Bing. Vår erfaring er at man opplever en langt høyere konverteringsrate og en lavere kostnad per konvertering enn i AdWords. Videre når man ut til brukere som man ikke nødvendigvis treffer på Google.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.