Du har sikkert fått med seg disse annonsene som nærmest forfølger deg. Skriv «felleski oslo» inn i et Google søk – klikk inn på f.eks. XXL, så kan jeg garantere at du har det gående med «ski annonser» i dagesvis- eller ukesvis. 

Med retargeting, også kjent som remarketing, kan du vise annonser til brukere som allerede har vært på nettsiden din og kjenner til deg. Det gir mange muligheter for nøyaktig og lønnsom annonsering.

Hvem bør kjøre remarketing annonser?

Bør alle bedrifter ha remarketing annonser som en del av markedsplanen? Ja, de aller fleste kan og bør på et eller annet nivå benytte remarketing-annonsering, men det er stor forskjell på hvilken funksjon remarketing annonseringen har for den enkelte bransje og hvor viktig den er.

remarketing

 

Enkelt forklart fungerer retargeting slik:

  1. Brukeren besøker ditt nettsted
  2. Det blir lagret en cookie hos brukeren
  3. Brukeren fortsetter å besøke ulike nettsteder
  4. Du kan målrette annonser (f.eks. gjennom Google sitt Displaynettverk) mot brukeren med et tilpasset budskap og tidspunkt, basert på brukerens adferd da han eller hun besøkte nettsted ditt.

remarketing

Med informasjon om hva brukeren har vist interesse for, kan du skreddersy budskapet i remarketingannonsene. Mulighetene er nesten uendelige, og du bør ha en gjennomarbeidet plan når du utnytter retargeting i din markedsføring. Det kan gi verdifull kunnskap om kundene dine og gode resultater over tid. 

Remarketing-annonsering koster lite i forhold til mer tradisjonell Display-annonsering eller TV-reklame. Fordi brukeren allerede har vist interesse for dine produkter eller tjenester, blir remarketing for mange den mest lønnsomme og innbringende markedsføringsstrategien. 

Annonsering med remarketinglister i ulike kanaler

Retargeting/remarketing bør være en naturlig del av markedsføringsplanen din. Du kan bruke remarketingliser i mange digitale kanaler. Les mer om kanalene her:

  • Google Ads
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube

Vil du vite mer om remarketing, ta gjerne kontakt

Les mer om remarketing her